058-724-7365 info@tama38.org.il

ישראל יכולה להיות הבאה בתור אחרי נפאל כמוקד של רעידת אדמה גדולה

ישראל יכולה להיות הבאה בתור אחרי נפאל כמוקד של רעידת אדמה גדולה
עמידות בפני רעידת אדמה, חיזוק מבנים ובניית בניינים עמידים

ישראל יכולה להיות הבאה בתור אחרי נפאל כמוקד של רעידת אדמה גדולה.

נפאל, כמו גם חלקים ממדינות שכנות, נפגעו בשנת 2015 על ידי טרגדיה איומה. סוכנויות החדשות דיווחו על הרס בקטמנדו ובאזורים המרוחקים לאחר רעידת אדמה בעוצמה של 7.9 בסולם ריכטר.

מספר ההרוגים שדווח בנפאל מתקרב ל-3,000 נפשות, אלפים נפצעו ועשרות אלפים נותרו ללא מחסה.

כמו בנסיבות טרגיות דומות, ישראל הייתה אחת מהמדינות הראשונות להציע עזרה, סיוע רפואי ותנחומים לנפאל.

עשרות מטיילים ישראלים בנפאל הוגדרו נעדרים. בנוסף, עשרות ישראלים נוספים שהו בנפאל כחלק מתהליך הלידה הפונדקאית. זוגות והורים יחידניים רבים המתגוררים בישראל ורוצים להביא ילד בעזרת אם פונדקאית חייבים לנסוע לנפאל, שכן נפאל היא אחד המקומות היחידים בעולם שבו זה אפשרי.

אבל הסיבה שאנו מעלים את הסיפור הזה מהאוב היא שטמון כאן עניין חשוב מאוד – ישראל יכולה להיות הבאה בתור אחרי נפאל כמוקד של רעידת אדמה גדולה.

ישראל ממוקמת על קו שבר הסורי-אפריקאי המשתרע לכל ארכה של המדינה מגבול סוריה, עובר דרך עמק החולה אל אגם הכנרת וממשיך דרומה דרך בקעת הירדן לים המלח ודרומה ממנו.

כל 80 עד 100 שנים בממוצע מתרחשת בישראל רעידת אדמה בעוצמה של 6 או יותר בסולם ריכטר. הרעידה האחרונה התרחשה בשנת 1927 ולמרות זאת, המנהיגים הפוליטיים שלנו נשארו אדישים בנוגע ליצירת תכנית מיגון ומניעה.

תרחיש רעידת אדמה הוכן רק לפני כחמש שנים על ידי ועדת היגוי משולבת. במקרה שבו רעידת אדמה בעוצמה של 7.5 תתרחש בצפון הארץ, אמדה הוועדה כי 16,000 אנשים יהרגו, 6,000 יפצעו באורח קשה, 83,000 יהיו פצועים באורח בינוני ו-377,000 ישארו ללא קורת גג. דו"ח של מבקר המדינה שהוגש בשנת 2011 מצא כי במשך עשרות שנים, ממשלות רצופות עשו מעט מידי כדי להתכונן לתרחיש של רעידת אדמה גדולה.

על פי הדו"ח בתי החולים בצפון ובדרום לא היו מסוגלים לעמוד בזעזוע של רעידת אדמה, ולא ידועות התפתחויות חיוביות מאז שהוא פורסם.

על-פי מומחה במוכנות לאסונות טבע באוניברסיטת חיפה, אם רעידת אדמה תפגע בישראל במשך היום כאשר הילדים נמצאים בבתי הספר, הטרגדיה תהיה אף כפולה, זאת כיוון שרבים מבתי הספר במדינת ישראל לא בנויים לעמוד בפני רעידת אדמה.

רוב בתי הספר נבנו לפני 1980, ומבנים שנבנו בישראל לפני שנה זו אינם מכוסים על ידי תקן 413, תקן בנייה מקובל בעולם שנועד להגן מפני רעידות אדמה.

בשנת 2005 החלה מדינת ישראל בתכנית תמ"א 38, תכנית ארצית לחיזוק מבני מגורים ישנים, הכוללת תמריצים שונים, כגון שיפוצים ותוספות חדרים בתמורה להסכמה להשתתף בתכנית.

עם זאת, בעוד תכנית זו, אשר למעשה מפריטה את ההכנות לרעידת האדמה והופכת אותן לזכותו של האזרח, כבר הצליחה במידה מסוימת באזורים שבהם מחירי הנדל"ן גבוהים, היא נכשלה לחלוטין באזורים הפריפריה, אשר במקרה הם גם אלו בעלי הסיכוי הרב יותר להיפגע. בתרחיש של רעידת אדמה ישנן כ-70,000 דירות שימצאו בסכנת קריסה, זאת על פי מחקר שהוזמן על ידי משרד הבינוי והשיכון.

סכנה גדולה נוספת היא חשיפה לכימיקלים מסוכנים כתוצאה מרעידת אדמה, ודו"ח מבקר המדינה ציין את אזור מפרץ חיפה כפגיע במיוחד.

גם ללא רעידת אדמה, כבר היו מספר אירועים הקשורים בשחרור כימיקלים כגון אמוניה שהתפזרה לאוויר ולאטמוספירה בעמק חפר. עם זאת, מיכל אמוניה גדול עודנו נמצא בחיפה, למרות ניסיונות חוזרים ונשנים להעבירו לאזור פחות מאוכלס.

הממשלה הנכנסת, למרות שמדובר באירוע ישן – צריכה לקחת את ההרס המחריד בנפאל כקריאת השכמה. מבנים ציבוריים כגון בתי ספר ובתי חולים חייבים להיות מחוזקים. בנוסף, יש להעריך מחדש את יעילותה של תכנית תמ"א 38 באזורי הפריפריה. יש לספק מענקים או הלוואות ללא ריבית לאזרחים בצפון ובדרום כדי לעודד את ההטמעה שם, ומפעלים המייצרים חומרים מסוכנים יש להרחיק מאזורים מאוכלסים במיוחד.
כאשר רעידת האדמה הגדולה הבאה כבר תפגע בישראל אנחנו נשאר חסרי יכולת לשלוט במצב, אבל אנחנו כן יכולים להתכונן לגרוע מכל לפני שיהיה מאוחר מדי.

דילוג לתוכן