058-724-7365 info@tama38.org.il

עוברים תמ"א 38 או פינוי בינוי? אל תשכחו את בטיחות החניון!

עוברים תמ"א 38 או פינוי בינוי? אל תשכחו את בטיחות החניון!
הכנת שטח לביצוע פרויקט נדל"ן תמ"א 38

ביצוע של תמ"א 38 או תמ"א 38/2 הוא הזדמנות נהדרת לחדש לא רק את הדירה הפרטית שלכם אלא גם את הרכוש המשותף בבניין ולהפוך אותו לעדכני יותר, נוח ובטיחותי לשימוש. בשלבי המשא ומתן עם היזם אתם כדיירים, מעלים דרישות לגבי מה תקבלו במסגרת העסקה מול היזם. כמובן שגולד התמורה, מלבד העובדה שתגורו במבנה בטוח יותר בפני רעידות אדמה, היא פונקציה של מספר פרמטרים כגון מיקום הנכס, ביקוש באותו איזור, כמה יחידות דיור ניתן להוסיף למבנה הקיים וכו'. מבחינה זו אין דין פרוייקט תמ"א 38 בתל אביב כדינו של פרוייקט תמ"א 38 בחיפה.

דרישות שבדרך כלל עולות מהדיירים אל היזם במסגרת עיסקת תמ"א 38 הן: הגדלת דירות, לובי יותר נאה, מעלית, שיפוץ חיצוני וכו'. נקודה שלא עולה לעיתים קרובות ואם היא עולה הרי זה רק בהקשר של הוספת מקומות חניה, היא החניון, נוחיות השימוש בו ובטיחותו.

לא רבים מודעים לכך אבל החניון הוא איזור לא בטיחותי, רווי סיכונים הן לכלי הרכב והן להולכי הרגל. נתונים מחו"ל מצביעים על מספר עצום של ת"ד המתרחשות בתוך חניונים פרטיים וציבוריים. הסיבות העיקריות לכך שהחניון אינו מקום בטיחותי הן שדה ראיה לקוי וחסר בתוך החניון כתוצאה מתכנון צפוף של החניון וכן נסיעה מהירה, שאינה בהתאם לתנאי הדרך, בתוך החניון. החדשות הטובות הן שקיימים מספר אמצעים פשוטים ויעילים לטיפול בדיוק בבעיות אלה ואשר ניתן לבצען כחלק מתהליך תמ"א 38 . יתר על כן, עלות ביצוע תוספות בטיחותיות אלה בחניון הנו כ"כ נמוך ביחס לדרישות אחרות המועלות מול היזם, שהאחרון שימח להיעתר לבקשת הדיירים לסדר את נושא הבטיחות בחניון כחלק מהעסקה.

יתר על כן, השקעה באביזרי בטיחות לחניון מעלה את ערך הדירות בפרוייקט. כאשר היזם מציג לרוכש חניון מטופל, מטופח וחשוב מכל – בטיחותי, בידו קלף מנצח ושונה ממה שניתן למצוא ברוב הפרוייקטים אליהם הלך אותו רוכש פוטנציאלי.

אז בואו נבין על מה בעצם מדובר:

שיפוץ החניון ושיפור הבטיחות והנוחות בו במסגרת תמ"א 38 מורכב ממספר שלבים. לא נעסוק כאן בהרחבה בשלבים הראשוניים כגון סימון החניות ונתיבי הנסיעה כיוון שאלה דיי ברורים מאליהם ומוכרים לרובינו. נתמקד ונרחיב יותר בנושא אבירי הבטיחות לחניונים והתועלת שהם מביאים לנו כמשתמשי החניון.

לא רואים? הגדלנו עבורכם את שדה הראיה

נקודת התורפה הבטיחותית המורכבת ביותר אולי בחניונים, כפי שהזכרנו קודם, היא שדה ראיה לקוי. כלי הרכב החונים בצפיפות, יחד עם עמודי החניון ויצרים מסך חוסם שאינו מאפשר לרכב המגיע לצומת לראות מה קורה בנתיב הניצב לו. נהגים רבים לוקחים סיכון ומחליטים להכנס לצומת בנסיעה. למעל האמת, אין להם הרבה ברירות היות שגם אם הם יעצרו, עדיין שדה הראיה חסום ע"י כלי רכב חונים וכל מה שנותר להם לעשות זה להזדחל לתוך הצומת בתקווה שנהג המגיע מהצד יספיק לבלום.

הפיתרון כאן הוא שימוש במראות פנורמיות בצמתים בחניון. הצבה של 2 מראות בכל צומת T תאפשר לנהג לראות את שני צידי הצומת ורכבים המתקרבים משם בצורה ברורה ולהמנע מתאונה. חשוב להתאים את גודל המראה לגודל החניון: מראות בקוטר 60 ס"מ יתאימו אם התקרה נמוכה והצבת מראה פנורמית גדולה יותר תיצור סיכון לפגיעת הולכי רגל. במידה שניתן להציב מראה פנורמית בקוטר 80 ס"מ, הדבר יאפשר הגדלה של כ 25% ביחס למראה בקוטר 60 ועל כן עדיף להשתמש במראה 80 אם ניתן.

כיום עיריות רבות דורשות התקנה של מראות פנורמיות בחניון לצורך טופס 4, כך שאם אתם רוצים טיעון נוסף מול יזם התמ"א 38 מולו בחרתם לעבוד כדי לחייבו להתקין מראות, תוכלו להשתמש בטיעון זה. התקנה של מראה פנורמית יכולה להתבצע עם תושבת מהקיר, אם עמוד המחובר לרצפה או עמוד המחובר לתקרת המבנה ויורד ממנה. לכל חניון הגאומטריה שלו ורצוי לתת לחברה העוסקת בנושא אביזרי בטיחות לחניונים להתמודד עם האתגרים אצלכם בחניון.

ממהרים? בחניון עדיף לנסוע לאט

נקודת התורפה השניה בחשיבותה היא מהירות הנסיעה. בחניון אין שוטרים או מצלמות מהירות ואף אחד עוד לא קיבל דו"ח על מהירות מופרזת בחניון. זו בדיוק הסיבה שנהגים רבים נוהגים בחניון במהירות גבוהה יותר ממה שהנתיב מאפשר באמת. במצב כזה, אם ילד יתפרץ לכביש מבין מכוניות חונות או אפילו אם רכב יצא מחניה ברוורס, לנהג הממהר לא תהיה אפשרות להמנע מתאונה. ואכן, תאונות רבות בחניונים בארץ נגרמות בדיוק בשל סיבה זו. הדרך היעילה ביותר  לאכיפת והגבלת מהירות בחניון היא ע"י שימוש בפסי האטה. בחניונים נהוג כיום להשתמש בפסי האטה מודולאריים (speed humps) אותם ניתן להתקין גם אם החניון שלכם הוא על ריצוף של אבן משתלבת. גם כאן, יזם התמ"א 38 ישמח להיעתר לבקשתכם היות שעלויות התקנת הפסים זניחות.

אילו עוד דברים לחניון תוכלו לדרוש מיזם תמ"א 38 כדי להגביר את הבטיחות והנוחות בחניון?

נגענו בשני אביזרי הבטיחות העיקריים לחניונים. עלותם של אלה נמוכה וכל יזם תמ"T ישמח להתקין אותם הן כדי לטעון במהלך המשא ומתן שהוא הסכים לכל דרישותיכם והן כדי להוציא לעצמו שם של יזם תמ"א 38 ש"מפנק" את הדיירים ונותן להם פשוט כל מה שהם רוצים.

מעצורי חניה – כאן לא מדובר בדיוק באביזר בטיחות אלא יותר במשהו שקשור לנוחות השימוש. מעצור החניה נקרא גם סטופר לחניה, עוצר את הרכב בחניה במיקום המדוייק עבורו ועוזר לשמור על הרכב שלכם, קירות החניון ועל האסתטיקה בחניון. ישנם מעוצרים מבטון אך כיום המעבר הוא למעצורי חניה מגומי הכוללים מחזירי אור ומהווים את הפיתרון הבטיחותי והעמיד ביותר.

מגיני פינות – בגדול מדובר כאן בכיסוי גומי+מחזירי אור לפינות עמודי החניון. תפקידו של מגן הפינות הוא להבליט את פינות העמוד למנוע התחכחות של הרכב על העמוד בעת הכניסה או היציאה מהחניה. גם אם כבר קרה המקרה ורכבכם משפשף את העמוד, שכבת הגומי של מגן הפינה תמנע את הנזק או לפחות תצמצם אותו משמעותית.

לסיכום חשוב לזכור כי החניון הוא חלק אינטגרלי מהבניין ואם אתם עושים תמ"א 38 או פרוייקט פינוי בינו, זו ההזדמנות עבורכם להפוך אותו לבטיחותי ונוח לשימוש בעזרת האביזרים שסקרנו ואביזרים נוספים שלא הצלחנו להכניס לסקירה זו. ניתן למצוא מידע נוסף אודות המוצרים שנסקרו ואביזרים נוספים באתר חברת מ.מ.ש המתמחה באביזרי בטיחות לחניונים.

כתיבת תגובה